Z LEDNOVÉ BESEDY O ROZVOJI MĚSTYSE: Po vysokorychlostní trati nebudou jezdit nákladní vlaky
Na Besedu o rozvoji městyse, která se konala 16. ledna ve školní jídelně, zavítala stovka lidí. Přišli nejen obyvatelé Nehvizd, přijeli také starostové a obyvatelé okolních obcí. Na programu byla tři témata: vysokorychlostní trať Praha-Poříčany, obchvat městyse a lokalita Nová skála. Na otázky odpovídali starosta Vladimír Nekolný, místostarosta Josef Kolář, radní Richard Sedlický, Pavel Horák a Jiří Poběrežský, předseda komise životního prostředí Daniel Štěch, zastupitel Jiří Glatt a hosté ze Správy železnic a firmy Logla. Diskuzi vždy předcházela prezentace k danému tématu.
Vysokorychlostní trať
Zástupci Správy železnic představili plán VRT Polabí. U Nehvizd se plánuje výstavba terminálu Praha-východ s parkováním pro 3 000 automobilů. Centrální komise ministerstva dopravy schválila, že přípravy vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem budou pokračovat v takzvaném zrychleném režimu. Správa železnic zažádala o vymezení navrhované trati do územních plánů, přes které trať povede, zároveň bude pokračovat ve studii proveditelnosti. Správa železnic také zadá zpracování průzkumných prací a nechá vypracovat dokumentaci pro vydání rozhodnutí o umístění stavby. Stavba trati začne – pokud vše půjde dobře – v roce 2025.
Zástupci Správy železnic uvedli, že chtějí spolupracovat s městysem tak, aby stavba obci prospěla. Lidé se dostanou rychle nejen do Brna, ale za čtvrt hodiny také do Prahy.
Občané se ptali především na to, jak se k novému nádraží dostanou automobily z okolí, aby nezahltily už tak přeplněnou Pražskou. Zástupci Správy železnic uvedli, že jsou připraveni spolupracovat nejen na chystaném obchvatu Nehvizd, ale také na dalších možnostech, ať už jde o úpravu sjezdů z dálnice u Jiren či Vyšehořovic, nebo dalších možnostech připojení terminálu. Vyloučili, že by budoucí nápor automobilů ohrozil centrum Nehvizd. Stejně tak vyloučili, že by vysokorychlostní trať Praha-Brno sloužila pro nákladní dopravu.
Správa železnic chce s Nehvizdy konzultovat jak podobu terminálu, který by měl být jeden z nejmodernějších ve střední Evropě, tak parkovacího domu a přilehlých obslužných ploch. Součástí nádraží bude také parkovací věž pro cyklisty a autobusový terminál. Stejně tak chce Správa železnic spolupracovat na protihlukových opatřeních, ať už stěnách či valech.
Ani samotná stavba vysokorychlostní trati by neměla rezidenty Nehvizd příliš zasáhnout, protože odvoz zeminy je plánován ve vytýčeném koridoru vysokorychlostní tratě. Podrobnosti najdete také v prezentaci, která je dostupná na webu Nehvizd.
Obchvat Nehvizd
Starosta Vladimír Nekolný představil plán obchvatu Nehvizd, který by měl ulevit přeplněné Pražské. Do konce roku by městys chtěl mít vykoupené veškeré pozemky (zatím je to zhruba 70 procent) a předat kompletní projektovou dokumentaci kraji.
Po budoucím obchvatu by se mělo jezdit maximálně 70kilometrovou rychlostí. Starosta uvedl, že díky obchvatu se bude moci z Pražské stát takzvaná místní komunikace, která pak přejde do správy obce – nebude již problém na ni umístit více semaforů a přechodů.
Občané se ptali, zda by nebylo lepší řešení, kdyby vznikl nový sjezd na dálnici u Vyšehořovic. Ten je však necelé tři kilometry od jirenského sjezdu, navíc dálnice je v tomto úseku zpoplatněna. Starosta uvedl, že o těchto možnostech bude městys jednat s ředitelstvím silnic a dálnic. Další návrh ze strany občanů padl na možnost obchvatu až za dálnicí D11.
Projekt Nová skála
Starosta Vladimír Nekolný vysvětlil občanům, proč projekt vznikl a proč nyní městys zvažuje souhlas s jeho rozšířením. Vysvětlil, že nejde o skládku komunálního nebo nebezpečného odpadu, ale projekt, díky němuž získá městys nejen zajímavou lokalitu, kterou využijí jak občané pro procházky, tak sportovci pro trénink, ale také prostředky, díky nimž by městys mohl vykoupit některé pozemky v současné komerční zóně, které jsou blízko bytové zástavbě a nabídnout tak obyvatelům Nehvizd další zelené plochy.
Zastupitel a jednatel firmy Logla Jiří Glatt nabídl všem občanům, že na jaře uspořádá procházku na Novou skálu. Zároveň řekl, že první část Skály by měla být přístupná maximálně do dvou let. Kromě zelených ploch by na náhorní plošině mohla stát rozhledna nebo malý altán. O rozšíření nebo nerozšíření projektu musí rozhodnout zastupitelstvo.
Občané se ptali, jak je možné, že se na skále objevují například pneumatiky, Jiří Glatt uvedl, že přes veškeré kontroly se může stát, že se občas v navážce objeví něco, co na Skálu nepatří, ale že zaměstnanci tento odpad sbírají a odkládají do kontejneru a ten je pak vyvážen na skládku. Dokumenty nabídl k nahlédnutí.
Občané se ptali také na čerstvě vysázenou Alej 17. listopadu a polní cestu ke skále. Především na to, jak nové stromořadí ohrozí chystané koleje. Předseda komise životního prostředí Daniel Štěch uvedl, že aleje podél Horoušanské by se výstavba trati dotknout neměla, v kritickém místě bylo vysázeno pět švestek a ty je možné případně přesadit. Ani o nové stromy na polní cestě k Nové skále, které platil Jiří Glatt, se občané nemusí bát. Pokud by se ocitly přímo v koridoru, budou přesazeny o kus dál.
Další besedu městys naplánoval na 18. února, diskutovat se bude o komerční zóně a vodě pro Nehvizdy.
Josef Kolář
Přílohy
Prezentace VRT
Obchvat
Datum poslední aktualizace: 20. 2. 2022 15:57